Unit 6: Competitions

Từ vựng và Ngữ pháp

Ngữ âm 

1. Nhận biết cụm phụ âm /tr/

Âm /tr/ về chính tả thường được viết là “tr”, ví dụ: tree, track, traffic,…

Âm /tr/ về chính tả cũng có thể được viết là “ttr”, ví dụ: attract,…

2. Nhận biết cụm phụ âm /dr/

Âm /dr/ có một dạng chính tả duy nhất là “dr”.

Ví dụ: drive, drink, dress, dream,…

3. Nhận biết cụm phụ âm /tw/

Âm /tw/ có một dạng chính tả duy nhất là “tw”.

Ví dụ: twelve, twin, twinkle,…

Từ vựng 

Từ Phân loại Phát âm Nghĩa
activity n /ækˈtɪvəti/ hoạt động
aim n /eɪm/ mục đích, ý định
annual a /ˈænjuəl/ xảy ra hàng năm
announce v /əˈnaʊns/ tuyên bố, thông báo
athletics meeting cuộc thi điền kinh
clock v /klɒk/ đạt được, ghi
disappointed a /ˌdɪsəˈpɔɪntɪd/ thất vọng
formally adv /ˈfɔːməli/ một cách chính thức
general knowledge /ˌdʒenrəl ˈnɒlɪdʒ/ kiến thức phổ thông/đại cương
marathon n /ˈmærəθən/ chạy đua đường dài
maximum a /ˈmæksɪməm/ tối đa
patter v /ˈpætə(r)/ rơi lộp độp (mưa)
representative n /ˌreprɪˈzentətɪv/ đại diện, đại biểu
sculpture n /ˈskʌlptʃə(r)/ điêu khắc
smoothly adv /ˈsmuːðli/ một cách trôi chảy, êm ả
society n /səˈsaɪəti/ xã hội, đoàn thể
spirit n /ˈspɪrɪt/ tinh thần, khí thế
stimulate v /ˈstɪmjuleɪt/ khuyến khích, kích thích
windowpane n /ˈwɪndəʊpeɪn/ ô cửa kính

 

Ngữ pháp 

(*) Câu gián tiếp với danh động từ (reported speech with gerund)

Khi những câu phát biểu được tường thuật với các động từ sau, ta sử dụng V-ing kèm theo.

A. V + V-ing: admit, deny, propose, request, stop, suggest, try,…

Ví dụ:

“I didn’t take your money”, said Jenny.

→ Jenny denied taking my money.

B. V + prep. + V-ing: apologize ( to + sb) for, approve of, confess to, dream of, insist on, look forward to, think of,…

Ví dụ:

“I’ll definitely buy this house”, said Pie.

→ Pie insisted on buying that house.

C. V + sb + prep. + V-ing: accuse sb of, blame sb for, congratulate sb on, prevent/stop sb from, thank sb for, warn sb against, criticize sb for (not),…

Ví dụ:

“Well done, Harry. You’ve passed the exam”.

→ I congratulated Harry on passing the exam.

Bài tập 

I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the others:

1. A. twice                             B. twin                                 C. twinkle                                   D. twist

2. A. drag                              B. draft                                 C. dramatist                               D. drank

3. A. dread                            B. treasure                           C. treatment                               D. dreamt

4. A. truck                              B. trumpet                            C. truthful                                    D. trustful

5. A. dressing                           B. trend                                C. twenty                                     D. frequent

II. Choose the word or phrase – a, b, c, or d – that best completes the sentence or substitutes for the underlined word or phrase:

6. The contest aimed to stimulate the spirit of learning Chemistry ______ students.

A. on                                                B. for                                          C. of                               D. among

7. The teacher explained the competition’s rules ______ the students very carefully.

A. to                                               B. with                                          C. for                              D. about

8. Most students are interested ______ the annual English Speaking Contests.

A. on                                              B. in                                                 C. with                          D. at

9. ______ is someone who takes part in sports competitions.

A. Judgement                                B. Sportman                                      C. Athlete                     D. Sponsor

10. They quickly read the questions and tried to find out the answers.

A. complete                                   B. guess                                            C. offer                          D. discover

11. A string of defeats has failed to break the team’s ______.

A. spirits                                        B. efforts                                             C. works                          D. methods

12. There is now intense ______ between universities to attract students.

A. competence                              B. competition                                     C. competitive                    D. competitor

13. Such questions provide a useful means of ______ students’ interest.

A. expressing                                 B. encouraging                                  C. stimulating                          D. providing

14. All students can take part in the annual English-speaking Contest.

A. happening once a year                                                                    B. happening once a term

C. happening once a month                                                                D. happening once every six months

15. He______ his story in front of the whole school.

A. dedicated                                          B. recited                                 C. said                                       D. delivered

16. My teachers always encourage _______ hard at school.

A. to work                                                B. us to work                                   C. working                           D. that we work

17. Eight months after the accident, she still has difficulty _______.

A. to walk                                             B. walking                                         C. walked                               D. to walking

18. I really hate _______ away from home so much.

A. you have to be                                                      B. you having to be                 C. your have to be                                  D. your having to be

19. Staff say that the new computer system _______ to greater levels of stress in their work.

A. led                                          B. would lead                                            C. has led                                 D. had led

20. He apologized _______ able to finish the project on time.

A. his colleagues not being                                                    B. his colleagues for not being

C. his colleagues not to be                                                  D. to his colleagues for not being

III. Identify the one underlined word or phrase – A, B, C or D- that must be changed for the sentence to be correct:

IV. Complete the sentences with the correct form of the word in brackets:

26. The company has decided to withdraw from some of its ___________. (sponsor)

27. The playgroup provides plenty of ______________ for the children. (stimulate)

28. Over 25,000 _____________ will run in the Paris marathon. (compete)

29. The negotiation was attended by ____________ of several states. (represent)

30. The scheme aims to encourage increased __________ in sporting activities. (participate)

V. Read the passage carefully, then choose the correct answers.

THE OLYMPIC GAMES

During the Olympic games, people from all over the world come together in peace and friendship. Some of these people compete for medals. Several million people attend the games, and millions of other people watch them on television.

Why do we have the Olympic games? How did they begin? The first Olympic Games that we have records of were in Greece in 776 B. C. The games lasted one day. The only event in the first thirteen Olympic Games was a race. Men ran the length of the stadium (about 192 meters). Then, longer running races were addeD. Through the years, a few other kinds of events, like the long jump, were also addeD. During this time, the games were for men only, and women could not even watch them. In the year 393, a Roman emperor ended the Olympic Games because the quality of the games became very low. The Olympics did not take place again for 1500 years!

In 1894, Pierre de Courbertin of France helped form the International Olympic Committee, and the modern Olympic Games began. In 1896 the games were held again in Athens, Greece. The Greeks built a new stadium for the competition. Three hundred and eleven athletes from thirteen countries competed in many events. The winners became national heroes.

After 1896, the games were held every four years during the summer in different cities around the worlD. In 1900, the Olympics were in Paris, France, and women competed for the first time. In 1908, in London, England, the first gold medals were given to winning athletes. Before that time, the winners received only silver and bronze medals.

The Olympic flag was first introduced in 1920 in Antwerp, Belgium. The flag has five rings on it. The rings represent the continents of Africa, Asia, Australia, Europe, and North and South AmericA. Each ring is a different colorblue, yellow, black, green, or red – because the flag of each of the countries that compete in the games has at least one of these colors in it.

The Olympic Winter Games began in 1924 in Chamois, France. Athletes competed in winter events such as skiing, ice skating, and ice hockey. Today, the Winter Games take place every four years. The Summer Games also take place every four years, but not in the same year as the winter events. Both the Summer Games and the Winter Games must have at least fifteen events, and they cannot last more than sixteen days.

Until recently, Olympic competitors could not be professional athletes. All of the athletes in the Olympic Games were amateurs. Today, however, many of the Olympic athletes are professionals who play their sports for money during the year. Some people disagree with this ideA. They believe that the Olympic Games are for amateur athletes, not paid professionals. Other people think that anyone can play in the Olympic Games. No matter who the athletes are, millions of people throughout the world enjoy watching the greatest athletic competitions, the Summer games and the Winter Games of the Olympics.

31. Which of the following is not true of the first 13 Olympic Games in Greece?

A. They lasted only one day.

B. The men competed while the women watcheD.

C. They consisted of only one event, which was race running.

D. They were for men only.

32. Pierre de Coubertin _____________.

A. was the first athlete from France to take part in the modern Olympic Games

B. helped the Greeks build a new stadium for the modern Games.

C. helped to revive the Games.

D. became a national hero of France.

33. The International Olympic Committee was set up _____________.

A. with Pierre de Coubertin as chairman

B. according the wish of a Roman emperor

C. every four years starting from 1894

D. two years before the modern Olympic Games were held

34. Professional athletes _____________.

A. joined the Olympic Games only recently .

B. have been allowed to compete in the Games since the Olympic flag was introduced

C. get paid for taking part in the Olympic Games

D. have won more gold medals than amateurs have

35. According to the passage, _____________.

A. the participation of professionals has made the Olympic Games less enjoyable

B. no matter who athletes are, the games are, still great to watch for millions of people

C. professional athletes will soon be banned from the Games

D. everyone is opposed to allowing professionals to take part

VI. Choose the answer – a, b, c, or d – that best reports what was saiD.

36. ‘You’re always making terrible mistakes.’ , said the teacher.

A. The teacher complained about her students making terrible mistakes.

B. The teacher asked her students why they always made terrible mistakes.

C. The teacher realized that her students always made terrible mistakes.

D. The teacher made her students not always make terrible mistakes.

37. Each of you may have one piece of candy,’ Ms. Hoa said to the children.

A. Ms. Hoa advised the children to have one piece of candy.

B. Ms. Hoa asked each of the children to have one piece of candy.

C. Ms. Hoa allowed each of the children to have one piece of candy.

D. Ms. Hoa reminded the children to have one piece of candy.

38. ‘Would you mind if I brought a friend to the party?’ said Paul.

A. Paul wanted me to bring my friend to his party.

B. Paul encouraged me to bring my friend to the party.

C. Paul asked for permission to bring his friend to the party.

D. Paul promised to bring a friend to the party.

39. “Don’t be so disappointed Jeanne. You can take the driving test again.”, said Harry.

A. Harry told Jeanne not to be disappointed and take the driving test again.

B. Harry asked Jeanne not to be disappointed and offered her another driving test.

C. Harry warned Jeanne not to be disappointed’ in order to take the driving test again.

D. Harry encouraged Jeanne to take the driving test again.

40. “Let’s break for lunch.”, said Mathieu.

A. Mathieu wanted to break for lunch.

B. Mathieu insisted on breaking for lunch.

C. Mathieu suggested breaking for lunch.

D. Mathieu offered us a break for lunch.

Đáp án

Câu Hướng dẫn Câu Hướng dẫn
1. A /aɪ/, còn lại: /ɪ/ 21. D in reading → with reading
2. B /a:/, còn lại: /æ/ 22. B to tell → to tells
3. C /i:/, còn lại: /e/ 23. C know → knowledge
4. C /u:/, còn lại: /ʌ/ 24. B to take → in taking
5. D /i:/, còn lại: /e/ 25. A to take → taking
6. D 26. sponsorship
7. A explain sth to sb: giải thích điều gì, cái gì cho ai đó 27. stimulation
8. B 28. Competitors
9. C althele: vận động viên (điền kinh, thể dục thể thao) 29. representatives
10. D find out: khám phá ra, tìm ra, giải (một vấn đề) 30. participation
11. A 31. B
12. B intense competition: cuộc đọ sức gay cấn 32. C “In 1894, Pierre de Courbertin of France helped form the International Olympic Committee, and the modern Olympic Games began.”
13. C stimulate: khích lệ, kích thích 33. D
14. A annual: hàng năm, năm một, từng năm 34. A “Until recently, Olympic competitors could not be professional athletes. All of the athletes in the Olympic Games were amateurs.”
15. B recite: kể lại, thuật lại, kể lể 35. B “No matter who the athletes are, millions of people throughout the world enjoy watching the greatest athletic competitions, the Summer games and the Winter Games of the Olympics.”
16. B encourage sb to V: khuyến khích, động viên ai đó làm việc gì đó 36. A complain about sb + V-ing: phàn nàn ai đó làm viẹc gì
17. B have difficulty + V-ing: khó khăn trong việc gì 37. C allow sb to V: cho phép ai đó làm việc gì
18. D hate + N/V-ing: ghét thứ gì/làm việc gì đó 38. C
19. C lead to: dẫn đến 39. D
20. D apologize to sb for V-ing: xin lỗi ai vì đã làm việc gì đó 40. C suggest + V-ing: gợi ý, đề xuất làm việc gì

A. Reading

 (Trang 66-67-68 SGK Tiếng Anh 11)

Before you read (Trước khi bạn đọc)

– Look at the photos. Match each of them with the words in the box below. (Nhìn các bức ảnh. Ghép mỗi hình với các từ trong khung dưới đây.)

Cuộc thi Sao Mai điểm hẹn Thế vận hội Olympic
Đường lên đỉnh Olympia Cuộc thi Marathon London

Gợi ý:

a. Quiz “Road to mount Olympia”

b. London marathon

c. Sao Mai Television Singing Contest

d. Olympic Games

– Work with a partner. Answer the following questions. (Làm việc theo cặp. Trả lời những câu hỏi sau.)

1. Do you like taking part in competitions like these? Why/ Why not? (Bạn có thích tham gia các cuộc thi như thế này không? Tại sao có/không?)

=> No, I don’t. Because I don’t have the capacity for them.

=> Yes, I’d like to participate in the quiz: “Road to Mount Olympia”, because it’s an interesting game, which help me widen my general knowledge.

2. Do you hope to win a competition? If so, which competition do you like to win? (Bạn có hi vọng chiến thắng ở một cuộc thi không? Nếu có, bạn muốn chiến thắng ở cuộc thi nào?)

=> Yes. I’d like to win an English-speaking Contest.

3. Is winning the most important thing in a competition? Why/ Why not? (Có phải chiến thắng là điều quan trọng nhất trong một cuộc thi? Tại sao đúng/không?)

=> No, I don’t think so. Winning or losing is not the most important thing in a contest or competition. The main point is our participation and the enjoyment we have from it.

While you read (Trong khi bạn đọc)

Read the passage and then do the tasks that follow. (Đọc đoạn văn sau đó làm các bài tập theo sau.)

Bài nghe:

Nội dung bài nghe:

Last Saturday the representatives of three classes of my school took part in the annual final English Competition organized by our English teachers. Its aim was to stimulate the spirit of learning English among students. The competition was sponsored by the Students’ Parents Society. Mrs. Lien, our English teacher, explained the competition’s rules to the students.

“…To participate in the contest, you have to work in groups of three. Each group must complete five activities in all. On completion of each activity, you will have to answer the questions on the worksheets within two minutes. The judges will observe and score your performance. The maximum score for each activity is 15 points. At the end of the competition, the judges will announce the total score of each group. The group that gets the highest score will be the winner. The winner will be awarded a set of CDs for studying English and an Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Now, let’s start our competition.”

Hung, Thu and Nga w ere the members of Group A. They quickly read the questions and tried to find out the answers. At first, things went smoothly. They almost completed the five activities. But in Activity 5, Hung had difficulty reciting the poem. He could not remember the last sentence. Time was up, and the judges announced the results. The winner was Group B, which got 70 points; Hung’s group got 65; and Group C got 60. Thu felt a bit disappointed. Hung apologised for not being able to complete the poem. But Nga made it better by saying “For me the most important thing was our participation in the competition and the enjoyment we had from it”.

Hướng dẫn dịch:

Thứ Bảy tuần rồi đại biểu của ba lớp trong trường tôi tham dự vào cuộc thi chung kết Tiếng Anh hằng năm được tổ chức bởi các thầy cô trong trường. Mục tiêu của cuộc thi là khơi dậy tinh thần học môn Tiếng Anh trong học sinh. Cuộc thi do Hội Phụ Huynh học sinh bảo trợ. Cô Liên, giáo viên Tiếng Anh của chúng tôi, giải thích các điều lệ của cuộc thi.

“… để tham dự vào cuộc thi, các em sẽ làm việc theo nhóm ba người. Mỗi nhóm phải hoàn tất năm vòng thi tất cả. Để hoàn thành một vòng thi, các em phải trả lời các câu hỏi trên giấy thi trong vòng hai phút. Giám khảo sẽ quan sát và cho điểm phần trình bày của các em. Mỗi vòng thi sẽ được tối đa 15 điểm. Kết thúc cuộc thi, các giám khảo sẽ công bố số điểm của mỗi nhóm. Nhóm nào có số điểm cao nhất sẽ thắng cuộc. Nhóm thắng cuộc sẽ được thưởng một bộ CD Tiếng Anh và một quyển từ điển Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Bây giờ chúng ta hãy bắt đầu cuộc thi.”

Hùng, Thu và Nga là thành viên của nhóm A. Họ nhanh chóng đọc câu hỏi và cố gắng tìm câu trả lời. Thoạt đầu, mọi thứ đều ổn. Họ gần như hoàn tất năm vòng thi. Nhưng ở vòng 5, Hùng gặp khó khăn khi đọc bài thơ. Bạn ấy không nhớ được câu cuối của bài. Hết giờ qui định, giám khảo tuyên bố kết quả. Nhóm B chiến thắng với 70 điểm, nhóm của Hùng được 65 điểm, nhóm C được 60 điểm. Thu thấy hơi thất vọng. Hùng xin lỗi vì đã không đọc hết bài thơ. Nhưng Nga đã làm không khí dễ chịu hơn khi nói rằng “Với mình, điều quan trọng nhất là việc chúng ta tham dự vào cuộc thi và niềm vui mà cuộc thi đem lại.”

Task 1. Match the words or phrases on the left with their definitions on the right. (Ghép từ hoặc cụm từ ở bên trái với định nghĩa của chúng ở bên phải.)

Gợi ý:

1. d 2. f 3. e 4. c 5. b 6. a

Task 2. Task 2. Answer the questions. (Trả lời các câu hỏi.)

1. Who took part in the annual final English Competition last Saturday? (Ai đã tham gia vào cuộc thi chung kết Tiếng Anh thứ Bảy tuần qua?)

=> The representatives of three classes of the (writer’s) school took part in the annual final English Competition last Saturday.

2. What was the aim of the competition? (Mục đích của cuộc thi là gì?)

=> Its aim was to stimulate the spirit of learning English among students.

3. Who sponsored the competition? (Ai tài trợ cho cuộc thi?)

=> The Students’ parents Society sponsored the competition.

4. What did each group of students have to do during the contest? (Mỗi nhóm học sinh phải làm gì trong suốt cuộc thi?)

=> They had to complete five activities in all. On completion of each activity, they had to answer the questions in the worksheets within two minutes.

5. What did the judges have to do to choose the winner of the competition? (Ban giám khảo đã phải làm gì để chọn ra đội thắng?)

=> They had to observe and score the students performance. The maximum score for each activity was 15. At the end of competition they would announce the total score of each group. The group that got the highest score would be winner.

6. What would be awarded to the winner? (Cái gì sẽ được tặng thưởng cho đội thắng?)

=> The winner would be awarded a set of CDs for studying English and an Oxford Advanced Learner’s Dictionary.

Task 3. Read paragraph 3 again and complete the sentences. (Đọc lại đoạn 3 và hoàn thành câu.)

Gợi ý:

1. In Activity 5, Hung was unable to recite complete the poem (he could dot remember the last sentence).

2. Having achieved the highest score, Group B became the winner of the competition.

3. Group C lost the game because they just got 60 points.

4. Nga encouraged her group by saying “For me the most important thing was our participation in the competition and the enjoyment we had from it”.

After you read (Sau khi bạn đọc)

This is the poem Hung recited at the final English competition. Read and translate it into Vietnamese. (Đây là bài thơ Hùng đã đọc trong cuộc thi Tiếng Anh. Hãy đọc và dịch sang tiếng Việt.)

Hướng dẫn dịch:

Em có thích bầu trời đêm

Khi các vì sao đang chiếu sáng?

Em có thích bầu trời vào ban ngày

Khi các đám mây đều đã bay đi?

Điều tôi thích là mặt trời ban mai

Chiếu lên tôi khi tôi thức dậy

Và tôi cũng yêu những cơn mưa

Gõ từng nhịp bên khung cửa sổ

B. Speaking 

(Trang 69-70 SGK Tiếng Anh 11)

Task 1. Which competitions/contest do you like or dislike? Put a tick (V) … . (Bạn thích hoặc không thích cuộc thi nào dưới đây? Đặt dấu (V) vào cột bên phải. Sau đó so sánh câu trả lời với bạn cùng học.)

Dịch và gợi ý:

Loại cuộc thi Thích Không thích
Cuộc thi kiến thức tổng quát V
Cuộc thi Tiếng Anh V
Cuộc thi nghệ thuật (Hội họa, Vẽ, Điêu khắc, …) V
Cuộc thi Đọc/Ngâm thơ V
Cuộc thi hát V
Cuộc thi điền kinh (Chạy, Nhảy, …) V

Task 2. Work in pairs. Ask your partner how he/she feels about each type of the competitions/contests in the Task 1. (Làm việc theo cặp. Hỏi bạn cùng học xem bạn ấy nghĩ thế nào về mỗi cuộc thi ở trong Bài tập 1.)

Gợi ý:

1. A: What do you think of the General Knowledge Quiz?

B: Oh, it’s great. It’s an opportunity to test my general knowledge.

2. C: What do you think of the English competition?

D: Oh, it’s interesting. It’s a good time to practise my English.

3. E: What do you think of the Art Competition (Paiting, Drawing, …)?

F: Oh, it’s good fun. It’s opportunity for your creative activities.

4. G: What do you think of the Poetry Reading/Reciting Competition?

H: Oh, it’s boring. It makes me feel sleepy.

5. I: What do you think of the Singing Contest?

K: Oh, it’s wonderful. It makes me cheerful/feel happy.

6. L: What do you think of the Athletics Meeting (Running, Jumping, …)?

M: Oh, it’s exciting. It’s a good chance for my physical training.

Task 3. Talk about a competition or contest you have recently joined or seen. Use … . (Nói về một cuộc thi mà gần đây bạn đã tham gia hoặc xem. Sử dụng các gợi ý dưới đây.)

Gợi ý:

Đoạn văn 1:

Last month I took part in an English Competition in District 5. The competition was about telling stories in English. It was held/ organized by the Education Department of Ho Chi Minh City.

There were 15 representatives from chosen schools participating the competition. The contestant from Nguyen Tat Thanh High School won the contest and got a nice prize with English books.

I was sorry that I wasn’t successful, but I enjoyed it very much because it was a good time for me to practise my English speaking.

Đoạn văn 2:

C. Listening

 (Trang 70-71 SGK Tiếng Anh 11)

Before you listen (Trước khi bạn nghe)

– Work in pairs. Ask and answer the following questions. (Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi sau.)

1. What is the Boston Marathon? (Cuộc thi chạy ở Boston là gì?)

=> Boston Marathon is the world’s oldest annual marathon and ranks as one of the world’s best-known road racing events.

2. Who do you think can take part in the Boston race? (Theo bạn thì ai có thể tham gia vào cuộc thi chạy Boston?)

=> Amateur and professional runners from all over the world can take part in the Boston Marathon each year.

– Listen and repeat.

race: cuộc chạy đua formally: trang trọng
female: phái nữ athletic: lực lưỡng, khỏe mạnh
clock: chạy … mất … (bao nhiêu thời gian) association: hiệp hội

While you listen (Trong khi bạn nghe)

Bài nghe:

C. Listening 

(Trang 70-71 SGK Tiếng Anh 11)

Before you listen (Trước khi bạn nghe)

– Work in pairs. Ask and answer the following questions. (Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi sau.)

1. What is the Boston Marathon? (Cuộc thi chạy ở Boston là gì?)

=> Boston Marathon is the world’s oldest annual marathon and ranks as one of the world’s best-known road racing events.

2. Who do you think can take part in the Boston race? (Theo bạn thì ai có thể tham gia vào cuộc thi chạy Boston?)

=> Amateur and professional runners from all over the world can take part in the Boston Marathon each year.

– Listen and repeat.

race: cuộc chạy đua formally: trang trọng
female: phái nữ athletic: lực lưỡng, khỏe mạnh
clock: chạy … mất … (bao nhiêu thời gian) association: hiệp hội

While you listen (Trong khi bạn nghe)

Bài nghe:

1. Where did John McDermott come from? (John McDermott đến từ đâu?)

=> He came from New York.

2. When did Kuscsik become the first official female champion? (Kuscsik trở thành nhà vô địch nữ chính thức đầu tiên vào năm nào?)

=> She became the first official female champion in 1972.

3. How many women started and finished the race in 1972? (Có bao nhiêu phụ nữ tham gia và hoàn thành cuộc chạy đua vào năm 1972?)

=> 8 women started and finished the race in 1972.

4. How many runners joined the Boston Marathon in 1984? (Có bao nhiêu vận động viên điền kinh tham dự Cuộc thi chạy Boston năm 1984?)

=> 6164 runners joined the Boston Marathon in 1984.

Nội dung bài nghe:

Trang: What are you reading, Paul?

Paul: The history of Boston Marathon.

Trang: It sounds interesting! How often is it held?

Paul: Every year, in the USA.

Trang: When did it begin?

Paul: In 1897. And the same year, John McDermott won the first Boston Athletic Association Marathon.

Trang: Who was John McDermott? Where did he come from?

Paul: He was the first man who won the first Boston Marathon in the USA. He came from New York.

Trang: How long did it take him to reach the finish?

Paul: He clocked 2 hours 50 minutes and 10 seconds.

Trang: Did women have right to participate in long distance running?

Paul: Yes… But not until 1967, women were formally accepted to take part in the Boston races… A few years later, Kuscsik became the first official female champion.

Trang: When did she win the race?

Paul: In 1972. There were 8 women starting the race and all 8 finished.

Trang: Is the race held for only American people?

Paul: No. Each year, more runners from every part of the world join it. In 1984, 6164 runners from 34 countries ran in the marathon.

Trang: What are the rules of the Boston Marathon?

Paul: The Boston race is about 42km. Runners have to go throush 13 towns during the race. It ends in the centre of Boston.

Trang: Oh, that’s great. Thanks a lot, Paul.

Hướng dẫn dịch:

Trang: Bạn đang đọc gì đó, Paul?

Paul: Lịch sử của Boston Marathon.

Trang: Nghe hay nhỉ! Nó tổ chức bao lâu một lần.

Paul: Mỗi năm một lần, ở Mỹ.

Trang: Nó bắt đầu khi nào?

Paul: Năm 1897. Và cũng năm đó, John McDermott đã giảnh giải nhất Boston Athletic Association Marathon.

Trang: John McDermott là ai? Ông ấy đến từ đâu?

Paul: Ông ấy là người đầu tiên giành chiến thắng Boston Marathon ở Mỹ. Ông đến từ New York.

Trang: Ông mất bao lâu để hoàn thành đường đua?

Paul: Ông đã hoàn thành trong 2 tiếng 15 phút 10 giây.

Trang: Phụ nữ có quyền tham gia vào cuộc thi chạy đường dài này không?

Paul: Có … Nhưng mãi đến năm 1967, phụ nữ chính thức được đồng ý tham gia vào cuộc thi Boston. Vài năm sau đó, Kuscsik đã trở thành nhà vô địch nữ đầu tiên.

Trang: Bà chiến thắng khi nào?

Paul: Năm 1972. Có 8 phụ nữ bắt đầu cuộc thi và cả 8 người đã hoàn thành.

Trang: Cuộc thi này chỉ dành cho người Mỹ à?

Paul: Không. Mỗi năm, ngày càng nhiều người ở khắp nơi trên thế giới tham gia. Năm 1984, 6164 người chạy từ 34 quóc gia tham gia.

Trang: Quy định của cuộc thi Boston Marathon là gì?

Paul: Cuộc thi Boston khoảng 42km. Người tham gia phải chạy qua 13 thị trấn trong suốt cuộc đua. Nó kết thúc ở trung tâm Boston.

Trang: Ồ, tuyệt thật! Cảm ơn bạn nhiều nhé, Paul.

After you listen (Sau khi bạn nghe)

Work in groups. Name some famous runners in Vietnam and say what is special about them. (Làm việc nhóm. Kể tên một số vận động viên điền kinh nổi tiếng ở Việt Nam và nói xem điều gì đặc biệt ở họ.)

Bài nghe:

Gợi ý:

– Truong Thanh Hang – “The gold girl” of Vietnam’s sports, “Athletic Queen”.

– Vu Thi Huong is a track and field sprint athlete who competes internationally for Vietnam.

– Dang Thi Teo, one of the most famous marathon runners in Vietnam, began her first race when she was only 14 years old and won the gold medal. She can not remember how many medals she won. She finished her career as a runner in 1997 when her first son was born. Now she is an athletics coach.

D. Writing 

(Trang 72-73 SGK Tiếng Anh 11)

Task 1. Read the letter and find out the information required for the English Speaking Competition. (Đọc lá thư và tìm thông tin cần thiết cho Cuộc thi nói tiếng Anh.)

Hướng dẫn dịch:

Số 140 đường Khâm Thiên, Quận Đống Đa

Hà Nội, Việt Nam

17/10/2006

Kính thưa Ông/Bà,

Tôi đã đọc được thông tin về Cuộc thi nói tiếng Anh trên trang web của Trung Tâm ngoại ngữ của quý ông/bà. Tôi thích thú với việc thực hành tiếng Anh với người bản địa và tôi muốn biết một số thông tin về cuộc thi.

Quý ông/bà có thể gửi cho tôi thông tin chi tiết về cuộc thi, số người tham gia, thủ tục đăng ký, địa điểm, ngày tháng? Xin vui lòng cung cấp cho tôi số điện thoại và địa chỉ email.

Tôi mong sẽ nhận được tin từ quý ông/bà sớm.

Trân trọng,

Thu Trang

Gợi ý:

– the number of participants

– entry procedure

– venue (địa điểm)

– date and time

Task 2. Imagine you are Kate Johnson, secretary of the English Speaking Competition. Write a letter to respond to Thu Trang, using the details below. (Hãy tưởng tượng bạn là Kate Johnson, thư kí cùa cuộc thi nói tiếng Anh. Viết một bức thư để trả lời Thu Trang, sử dụng các chi tiết dưới đây.)

Gợi ý:

October 22, 2006

Dear Thu Trang,

Thank you for your letter and welcome to our English Speaking Competition. Here are some details about the competition.

The number of participants is limited – just 25. The competition in held on 25 November 2006, at 106 Tran Hung Dao Street, Hoan Kiem District, Hanoi. It starts at 8.00 p.m. Contestants should be present one hour before the competition for registration.

For more information please contact me on the phone number (04) 9838188, and e-mail Englishclub06@yahoo.com.

Best wishes,

Kate Johnson

Secretary

E. Language Focus

 (Trang 73-74-75 SGK Tiếng Anh 11)

Grammar

Exercise 1. Change direct speech into reported speech. Begin each of the sentences in the way shown. (Chuyển câu trực tiếp sang câu gián tiếp. Bắt đầu mỗi câu theo cách đã cho.)

Gợi ý:

1. John congratulated US on passing our exams.

2. Mary apologised for not phoning me earlier.

3. Peter insisted on driving Linda to the station.

4. The teacher accused the boy of not paying attention to what he had said.

5. Bob has always dreamed of being rich.

6. I warned Ann against staying at the hotel near the airport.

7. Her mother prevented Jane from going out that night.

8. Miss White thanked Jack for visiting her.

Exercise 2. Rewrite the dialogues in reported speech, usine gerund. (Viết lại các đoạn hội thoại ở dạng tường thuật, sử dụng danh động từ.)

Gợi ý:

1. Tom insisted on paying for the meal.

2. Mr. and Mrs. Smith looked forward to meeting their children soon.

3. The boy denied breaking the window of the woman’s house.

4. The policeman stopped the customer (from) leaving the shop.

5. The thief admitted stealing Mrs. Brown’s car.

6. Ann suggested having a party the next Saturday.

7. John and his wife were thinking of buying the house.

Test Yourself B

 (Trang 76-77-78-79 SGK Tiếng Anh 11)

I. Listening (2.5 points)

Listening and choose the best answer A, B, C or D. (Nghe và chọn câu trả lời A, B, C hoặc D đúng nhất.)

Bài nghe:

Gợi ý:

1. A 2. B 3. C 4. C 5. B

Nội dung bài nghe:

In the 776 B.C the Olympic Games were held at the foot Mount Olympus to honor the Greeks chief god, Zeus. The Greeks emphasized physical fitness and strength in their education of youth. Therefore contests in running, jumping, discuss and Javelin throwing, boxing and horse chariot racing were held in individual cities, and the winners competed every four years at Mount Olympus. Winners were greatly honored by having olive wreaths placed on their heads and poems were sung about their deeds. Originally, these were held as games of friendship, and any wars in prosress were halted to allow the games to take place.

The Greeks attached so much importance to these games that they calculated time in four year cycles called “Olympiad” dating from 776 B.C.

Hướng dẫn dịch:

Năm 776 trước Công nguyên Thế vận hội Olympic đã được tổ chức tại chân núi Olympus để tôn vinh thượng đế tối cao của người Hy Lạp, Zeus. Người Hy Lạp đã nhấn mạnh về thể chất và sức mạnh trong việc học hành của tuổi trẻ. Vì vậy các cuộc thi chạy, nhảy, ném đĩa và ném Javelin, đấm bốc và đua ngựa đã được tổ chức tại các thành phố riêng lẻ, và những người chiến thắng cạnh tranh mỗi bốn năm tại núi Olympus. Người chiến thắng đã được tôn vinh tuyệt đối bằng những vòng hoa ô liu được đặt trên đầu của họ và bài thơ được hát về hành động của họ. Ban đầu, những trò chơi này đã được tổ chức như những trò hữu nghị, và bất kỳ cuộc chiến nào trong đang diễn ra đều được tạm dừng để các trò chơi diễn ra.

Người Hy Lạp coi trọng những trò chơi này đến nỗi họ đã tính toán thời gian trong chu kỳ bốn năm gọi là “Olympiad” từ năm 776 trước Công nguyên.

II. Reading (2.5 points)

Read the passage and answer the questions. (Đọc đoạn văn và trả lời các câu hỏi.)

Hướng dẫn dịch:

Giải vô địch bóng đá nữ quốc tế quan trọng nhất là Cúp bóng đá Nữ thế giới. Được tổ chức bởi FIFA – một tổ chức thể thao lớn nhất – trận đấu đầu tiên của nó được diễn ra vào năm 1991, 61 năm sau giải vô địch bóng đá nam.

Mặc dù được thành lập không lâu, Cúp bóng đá Nữ thế giới đang trở nên phổ biến. Giải vô địch đầu tiên được đăng cai tại Trung Quốc với 12 đội tuyển đại diện cho đất nước họ. Sau đó 8 năm, hơn 650 000 khán giả đã đến theo dõi trận chung kết và gần một tỉ người từ 70 quốc gia theo dõi qua truyền hình. Và đến lần thứ tư năm 2003, số đội dự thi vòng chung kết đã tăng lên đến 16 đội. Theo như FIFA ước đoán, hiện tại có 40 triệu phụ nữ chơi bóng đá trên thế giới sẽ bằng với số nam cầu thủ vào năm 2010.

Cúp bóng đá Nữ thế giới 2007 sẽ được tổ chức tại Trung Quốc. Lúc ban đầu, Trung Quốc được chọn làm nước chủ nhà của Cúp bóng đá Nữ thế giới 2003 nhưng do dịch cúm SARS bùng nổ ở Trung Quốc nên giải được dời về Mỹ. Trước đó Mỹ đã tổ chức cúp thế giới 1999 nên Mỹ được xem là quốc gia duy nhất có thể tổ chức giải đấu trong một thời gian ngắn như thế.

Gợi ý:

1. D 2. B 3. B 4. C 5. C

III. Pronunciation and Grammar (2.5 points)

a) Listen and put a tick (v) in the right box, paying attention to the pronunciation of the underlined part of the word. (Nghe và đánh dấu vào hộp bên phải, chú ý đến cách phát âm phần gạch chân của từ.)

Gợi ý:

1. play 2. drive 3. twice 4. proud

b) Complete the text with the correct form of the verbs in brackets. (Hoàn thành đoạn văn với dạng đúng của động từ trong ngoặc.)

Gợi ý:

1. talking 2. to go 3. smoking
4. saying 5. do 6. going

IV. Writing (2.5 points)

Write about one of the competitions for secondary school students on TV. You may use I he following guidelines: (Viết về một trong những cuộc thi cho các học sinh trung học trên truyền hình. Bạn có thể sử dụng các hướng dẫn sau đây:)

Gợi ý:

I enjoy watching television and often spend our or two hours watching it everyday. I sometimes spend more time watching it at weekends. One of my favourite programmes is “Road to Mount Olympia”. It is always on from 9 o’clock to 11 o’clock on VTV3 on Sundays. I like watching it because the three competitors on each show are very intelligent. They are all advanced students from different schools. They have to answer several questions about general knowledge of natural and social sciences. Many questions are very challenging for me. I am interested in watching it but I don’t think I am able to take part in the programme.

 

Xem thêm

  • Chuyên trang ôn thi THPT Quốc gia miễn phí cho học sinh.
  • Soạn bài và giải bài tập lớp 10, 11, 12.
  • Bài học, tài liệu chuẩn cấu trúc và miễn phí theo Bộ giáo dục.
  • Hoạt động với mục đích phi lợi nhuận,…
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Các nhà cung cấp nổi bật

Danh sách mã khuyến mại

Trên trang
Trên trang
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x