Unit 5: Illiteracy

Từ vựng và Ngữ pháp 

Ngữ âm 

1. Nhận biết cụm phụ âm /pl/

Âm /pl/ về chính tả thường được viết là “pl”, ví dụ: please, pleasure, play, plenty,…

2. Nhận biết cụm phụ âm /bl/

Âm /bl/ về chính tả thường được viết là “bl”, ví dụ: black, blue, blow,…

3. Nhận biết cụm phụ âm /pr/

Âm /pr/ về chính tả thường được viết là “pr”, ví dụ: pride, precious, practice,…

4. Nhận biết cụm phụ âm /br/

Âm /br/ về chính tả thường được viết là “br”, ví dụ: brown, bread, brother, broad,…

Từ vựng 

Từ Phân loại Phát âm Nghĩa
campaign n /kæmˈpeɪn/ chiến dịch
effective a /ɪˈfektɪv/ có hiệu quả
enforce v /ɪnˈfɔːs/ ép làm, thúc ép, ép buộc
eradicate v /ɪˈrædɪkeɪt/ xóa bỏ
ethnic minority /ˌeθnɪk maɪˈnɒrəti/ dân tộc thiểu số
expand v /ɪkˈspænd/ mở rộng
highland n /ˈhaɪlənd/ cao nguyên
honourable a /ˈɒnərəbl/ đáng tôn kính, đáng kính trọng
illiteracy n /ɪˈlɪtərəsi/ mù chữ
mutual respect n /ˈmjuːtʃuəl rɪˈspekt/ tôn trọng lẫn nhau
performance n /pəˈfɔːməns/ sự thể hiện, thành tích
promotion n /prəˈməʊʃn/ sự đẩy mạnh, sự xúc tiến; sự khuyến khích
rate n /reɪt/ tỉ lệ
strategy n /ˈstrætədʒi/ chiến lược
struggle n /ˈstrʌɡl/ sự đấu tranh; cuộc đấu tranh, cuộc chiến đấu
survey n /ˈsɜːveɪ/ khảo sát, điều tra
universal a /ˌjuːnɪˈvɜːsl/ thuộc mọi người

Ngữ pháp 

(*) Câu gián tiếp với động từ nguyên thể (reported speech with infinitive(s) )

Khi những câu phát biểu/ mệnh lệnh được tường thuật với các động từ sau, ta sử dụng to-V kèm theo:

A. V + to-V: agree, decide, demand, determine, expect, guarantee, hope, offer, promise, refuse, say, want, wish, propose,…

Ví dụ:

“OK. I’ll give you a lift”, said Terry.

→ Terry agreed to give me a lift.

B. V + O + to-V: advise, allow, ask, beg, command, encourage, expect, help, invite, instruct, order, permit, persuade, remind, request, require, tell, urge, want, warn,…

Ví dụ:

“Don’t forget to send Mike a birthday card, Kante”, I saiD.

→ I reminded Kante to send Mike a birthday carD.

Bài tập 

I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the others:

1. A. pleasing                                       B. pleasant                                   C. pleasure                                  D. plenty

2. A. Brow                                             B. Blow                                          C. proud                                     D. how

3. A. precise                                         B. pressure                                    C. pretty                                     D. pretend

4. A. Black                                            B. Blanket                                       C. Brace                                     D. Branch

5. A. Blind                                              B. pride                                          C. Bridge                                    D. Blight

II. Choose the word or phrase – a, b, c, or d – that best completes the sentence or substitutes for the underlined word or phrase:

6. The price of petrol has gone ____ by over 50 percent in less than a year.

A. out                                         B. up                              C. over                                      D. off

7. At present, more and more people are taking part in the struggle ______ illiteracy

A. for                                          B. with                            C. Against                                 D. to

8. The Vietnam Society of Learning Promotion started a campaign ______ illiteracy eradication.

A. on                                          B. in                                C. of                                          D. for

9. Most of the students felt that ______ respect in classroom was essential for effective learning to take place.

A. mutual                                   B. Considerable               C. Deep                                     D. grudging

10. Modem farming methods can have an adverse ______ on the environment.

A. effect                                    B. effective                        C. effectiveness                        D. effectively

11. Once we have all relevant information, we can make a decision.

A. Correct                                 B. Connected                      C. Available                               D. Confidential

12. The government has launched a ______ aimed at educating young people about the dangers of drugs.

A. struggle                               B. program                           C. Combat                                 D. Campaign

13. People judged to be functionaIly ______ lack the basic reading and writing skills.

A. literate                                B. literacy                               C. illiterate                                D. illiteracy

14. The students were asked to ______ reading and writing skills to the villagers.

A. Deliver                                 B. express                              C. provide                                 D. support

15. More work has been done to eradicate illiteracy in our country.

A. put up with                          B. get rid of                            C. take control of                        D. Cut down on

16. Illiterate people lack the basic reading and writing skills ______ in everyday life.

A. to require                            B. requiring                              C. that require                           D. required

17. Illiteracy rates ______ in recent years.

A. fell                                      B. have fallen                             C. was falling                          D. had fallen

18. She was the first in her family ______ a college education.

A. get                                     B. getting                                     C. to get                                  D. gotten

19. They asked ______ our bags outside the exam room.

A. to leave                             B. us to leave                               C. we leave                              D. us leaving

20. Before the meeting finished they arranged when ______ next.

A. they met                            B. they to meet                             C. should they meet                   D. to meet

III. Identify the one underlined word or phrase – A, B, C or D – that must be changed for the sentence to be correct:

IV. Read the passage carefully, then choose the correct answers:

In the primary school, a child is in a comparatively simple setting and most of the time forms a relationship with one familiar teacher. On entering secondary school, a new world opens up and frequently it is a much more difficult worlD. The pupil soon learns to be less free in the way he speaks to teachers and even to his fellow pupils. He begins to lose gradually the free and easy ways of the primary school, for he senses the need for a more cautious approach in the secondary school where there are older pupils, secondary staff and pupils suffer from the pressures of academic work and seem to have less time to stop and talk. Teachers with specialist roles may see hundreds of children in a week, and a pupil may be able to form relationships with very few of the staff. He has to decide which adults are approachable; good schools will make clear to every young person from the first year what guidance and personal help is available – but whether the reality of life in the institution actually encourages requests for help is another matter.

Adults often forget what a confusing picture school can offer to a chilD. He sees a great deal of movement, a great number of people – often rather frightening-looking people – and realizes that an increasing number of choices and decisions have to be made. As he progresses through the school the confusion may become less but the choices and decisions required will increase. The school will rightly expect the pupil to take the first steps to obtain the help he needs, for this is the pattern of adult life for which he has to be prepared, but all the time the opportunities for personal and group advice must be presented in a way which makes them easy to understand and within easy reach of pupils.

26. According to the passage one of the problems for pupils entering secondary schools is that _________.

A. they are taught by many different teachers

B. they do not attend lessons in every subject

C. the teachers do not want to be friendly

D. the teachers give most attention to the more academic pupils

27. In secondary schools every pupil having problems should _________.

A. Be able to discuss ‘his problems in class

B. Be able to discuss his problems with any teacher

C. know how to ask for help

D. Be freed from any pressure of academic work.

28. Talking about secondary schools, the author is mainly concerned about _________.

A. Academic standards

B. the personal development of pupils

C. the role of specialist teachers

D. the training of the individual teachers

29. The word ‘approachable’ means most nearly the same as _________.

A. friendly and easy to talk to     B. Desirable

C. Capable of offering accommodation     D. Advisable

30. According to the passage adults usually ______________.

A. think that children learn better in secondary school

B. neglect their children when they enter secondary school

C. fail to encourage their .children to work hard

D. fail to know how confusing things may be to a child when she enters secondary school.

V. Choose the correct word or phrase – a, b, c or d – that best completes the passage:

The traditional definition of literacy is considered to be the ability to read and write, or the ability to use language to, read, write, listen, and speak. In modern contexts, the word refers to reading and writing at a level (31) _____ for communication, or at a level that lets one understand and communicate ideas in a literate society,’ so as to take (32) _______ in that society. The United Nations, Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) has drafted the following definition: “Literacy is the ability to identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using printed and written ‘materials (33) _______ with varying contexts. Literacy involves a continuum of learning to enable an Individual to achieve his or her goals, to develop his, or her ability and potential, and to participate (34)____ in the wider society.”

Many policy analysts consider literacy rates a crucial measure of a region’s human capital. This claim is made on the (35) _______ that literate people can be trained less expensively than illiterate people, generally have a higher socio-economic (36) _______ and enjoy better health and employment prospects. Policy makers also argue that literacy increases job opportunities and access to higher education. In Kerala, India, for example, female and child mortality rates declined (37) _______ in the 1960s, when girls who were educated in the education reforms after 1948 began to raise families. Recent researchers, (38) _______, argue that correlations such as, the one listed above may have more to do with the effects of schooling rather than literacy in general. Regardless, the (39)_______ of educational systems worldwide includes a basic (40) _______ around communication through test and print, which is the foundation of most definitions of literacy.

31. A. important                      B. Adequate                         C. Adaptable                   D. suitable

32. A. Control                           B. Comfort                           C. part                             D. honor

33. A. Associated                    B. worked                             C. Appropriated               D. related

34. A. fully                                B. full                                     C. fullness                       D. fuller

35. A. Basics                                B. ways                                C. foundations                                   D. grounds

36. A. status                              B. request                                    C. requirement                       D. statement

37. A. Actually                           B. Dramatically                                C. extremely                   D. Accurately

38. A. therefore                          B. however                                 C. Consequently                                D. Additionally

39. A. main                                   B. majority                                   C. major                                    D. Demand

40. A. Conclusion                           B. Content                                     C. Contact                               D. Context

Đáp án

Câu Hướng dẫn Câu Hướng dẫn
1. A /i:/, còn lại: /e/ 21. C to not touch → not to touch
2. B /əʊ/, còn lại: /aʊ/ 22. D in → on
4. C /ei/, còn lại: /æ/ 24. B told → told us
5. C /ɪ/, còn lại: /aɪ/ 25. A required → requiring
6. B go up = increase 26. A “Teachers with specialist roles may see hundreds of children in a week…”
7. C the struggle against …: cuộc chiến chống lại … 27. C “…good schools will make clear to every young person from the first year what guidance and personal help is available…”
8. D 28. B
9. A mutual respect: sự tôn trọng nhau 29. A approachable: có thể đến thăm dò ý kiến; có thể tiếp xúc để đặt vấn đề
10. A 30. D “Adults often forget what a confusing picture school can offer to a chilD.”
11. B relevant: thích hợp, xác đáng 31. D be suitable for …: phù hợp với …
12. D campaign: chiến dịch 32. C take part in: tham gia vào
13. C illiterate: mù chữ, thất học 33. A
14. C 34. A
15. B eradicate: xóa bỏ 35. D on the grounds: trên các căn cứ
16. D require: đòi hỏi, yêu cầu 36. A status: trạng thái
17. B fall = decrease 37. B dramatically: đột ngột
18. C 38. B
19. B ask sb to V: yêu cầu ai đó làm việc gì 39. D demand: sự đòi hỏi, sự yêu cầu; nhu cầu
20. D 40. D context: phạm vi, khunh cảnh

A. Reading

(Trang 56-57-58 SGK Tiếng Anh 11)

Before you read (Trước khi bạn đọc)

Work in pair. Describe the picture, using the cues below. (Làm việc theo cặp. Mô tả bức tranh, sử dụng các gợi ý dưới đây.)

Miêu tả tranh thông qua hỏi và trả lời:

A: Where do you think the class is?

B: The class is in the mountainous area.

A: When does this class take place?

B: Perhaps the class takes place in the morning because we can see the sunlight outside.

A: What are the children doing?

B: They are learning how to read and write.They are listening very attentively to their teacher.

A: Are they at the same age?

B: No, they aren’t.They are at the different ages.

A: What do you think of the teacher in this class? Who is he?

B: He is a soldier.He may be a border soldier and he works as a volunteer teacher.

A: Is the class in a good condition?

B: No, it isn’t.It is in a poor condition.

While you read (Trong khi bạn đọc)

Read the passage and then do the tasks that follow. (Đọc đoạn văn và sau đó làm bài tập theo sau.)

Bài nghe:

Nội dung bài nghe:

By July 2000, sixty-one provinces and cities throughout Vietnam had completed the programmes of “Universalisation of Primary Education” and “Illiteracy Eradication”. However, by that time, only 94% of the population was able to read and write. This meant that more work had to be done to eradicate illiteracy in the country.

In the summer of 2000. the Vietnam Society of Learning Promotion started a campaign for illiteracy eradication. In the campaign, six hundred ethnic minority students from the northern highlands were asked to provide reading and writing skills to 1.200 illiterate people living in their home villages. In 2001, eight hundred volunteer students took part in the campaign. The number of people receiving reading and writing lessons reached 4,623. This was an effective way to help people in remote and mountainous areas to read and write.

Those students who took part in the fight against illiteracy considered it an honorable job to help people in their home villages. They voluntarily spent their summer vacations teaching illiterate people to read and write. Some even prepared relevant materials for their classes. They talked about new farming techniques and family planning. Before they left, they promised to come back the next summer.

The fight against illiteracy continued in the summer of 2002. This time the Vietnam Society of Learning Promotion decided to expand its activities to the central mountainous provinces. At present, the number of illiterate people in the remote and mountainous areas is gradually decreasing. It is hoped that illiteracy will soon be eradicated in our country as more and more people are taking part in the struggle against it.

Hướng dẫn dịch:

Vào khoảng tháng 7 năm 2000, 61 tỉnh và thành phố ở Việt Nam đã hoàn tất chương trình “Phổ cập giáo dục Tiểu học” và “Xóa mù chữ”. Tuy nhiên, vào thời gian đó, chỉ có 94% dân số biết đọc và viết. Điều đó có nghĩa là có nhiều việc phải làm để xoá nạn mù chữ trong toàn quốc.

Vào mùa hè năm 2000, Hội Khuyến học Việt Nam bắt đầu một chiến dịch xóa mù chữ. Trong chiến dịch này, sáu trăm sinh viên dân tộc thiểu số ở vùng cao miền Bắc được yêu cầu dạy đọc và viết cho 1.200 người mù chữ ở làng quê của họ. Vào năm 2001, có tám trăm sinh viên tình nguyện tham dự vào chiến dịch, số người được học đọc, viết lên đến 4.623 người. Đó là một cách hiệu quả để giúp những người ở vùng xa, vùng núi biết đọc và viết.

Những sinh viên tham dự vào cuộc chiến chống nạn mù chữ coi việc giúp người ở làng quê mình là một vinh dự. Họ tình nguyện dành trọn kỳ nghỉ hè để dạy những người mù chữ học đọc và viết. Vài bạn còn chuẩn bị các tư liệu dành cho lớp. Họ nói về các kỹ thuật canh tác mới và kế hoạch hóa gia đình. Trước khi đi, họ hứa sẽ trở lại vào mùa hè sau.

Cuộc chiến xóa mù chữ tiếp tục vào mùa hè năm 2002. Lần này Hội Khuyến Học Việt Nam quyết định mở rộng các hoạt động của hội đến các tỉnh ở vùng núi miền Trung. Hiện tại, số người mù chữ ở vùng xa và vùng cao đã giảm dần. Người ta hy vọng là nạn mù chữ sẽ được xóa sạch trong nước khi càng ngày càng có nhiều người tham gia vào trận đấu chống lại nạn mù chữ.

Task 1. Find the Vietnamese equivalent to the following expressions. (Tìm từ tiếng Việt tương đương cho các diễn đạt sau.)

Gợi ý:

1. Universalisation of Primary Education: Phổ cập giáo dục Tiểu học

2. The Vietnam Society of Learning Promotion: Hội Khuyến học Việt Nam

3. illiteracy eradication: xóa mù chữ

4. farming techniques: kĩ thuật canh tác

5. family planning: kế hoạch hóa gia đình

Task 2. Which of the choices A, B, C or D most adequately sums up the whole passage? (Lựa chọn nào trong số các lựa chọn A, B, C hoặc D thích hợp nhất để tóm tắt cả đoạn văn trên?)

A. Chương trình Phổ cập giáo dục Tiểu học ở Việt Nam

B. Tỉ lệ mù chữ ở Việt Nam

C. Chương trình giáo dục của sinh viên vùng cao

D. Cuộc chiến chống mù chữ

Gợi ý:

Lựa chọn: D. The fight against illiteracy

Task 3. Answer the questions. (Trả lời các câu hỏi.)

1. What was the rate of literacy in Vietnam in 2000? (Tỉ lệ biết chữ ở Việt Nam năm 2000 là bao nhiêu?)

=> 94% of the population.

2. What campaign was started by the Vietnam Society of Learning Promotion? (Hội Khuyến học Việt Nam bắt đầu chiến dịch nào?)

=> The campaign for illiteracy eradication.

3. How many students participated in the campaign in 2000 and how many in 2001? (Có bao nhiêu sinh viên tham gia vào chiến dịch vào năm 2000 và có bao nhiêu tham gia vào năm 2001?)

=> 600 students in 2000 and 800 sts in 2001.

4. What did the students do to help eradicate illiteracy? (Sinh viên đã làm gì để giúp xóa nạn mù chữ?)

=> They willingly/voluntarily spent their vacations teaching ethnic minority illiterate people to read and write.

5. What will happen if more and more people take part in the struggle against illiteracy? (Điều gì sẽ xảy ra nếu ngày càng có nhiều người tham gia vào chiến dịch chống mù chữ?)

=> Illiteracy will soon be eradicated.

After you read (Sau khi bạn đọc)

Work in groups. Ask and answer the questions. (Làm việc nhóm. Hỏi và trả lời các câu hỏi.)

1. Are there any illiterate people in your neighborhood? (Trong vùng em có người mù chữ không?)

=> Yes, but not many. Most of them are the poor working people.

2. What do you think we should do to help them read and write? (Theo em chúng ta nên làm gì để giúp học biết đọc và viết?)

=> I think we should explain the disadvantages of being illiterate to them. At the same time, we should provide the convenient condition for them to go to classes for illiteracy eradication.

B. Speaking

(Trang 59-60 SGK Tiếng Anh 11)

Task 1. Work in pairs. Match each problem in A with its appropriate solutions(s) in B. (Làm việc theo cặp. Ghép mỗi vấn đề ở A và cách giải quyết ở B.)

Gợi ý:

A 1 2 3 4 5
B b-g a-e d-f c-j h-i

Task 2. Work in groups. Talk about your school problems and offer solutions. Use the suggestions in Task 1. (Làm việc nhóm. Thảo luận về các vấn đề về trường bạn và đưa ra giải pháp. Sử dụng các gợi ý trong Bài tập 1.)

Example: Gợi ý cho phần 1. b-g ở Task 1

A: Many students cannot buy all the required books. What do you think we should do to help them?

B: I think we school ask the school headmaster to provide free textbooks for students from low-income families.

C: We should collect used textbooks for school libraries.

Làm tương tự như ví dụ trên, và dựa vào Task 1, các bạn có thể tạo các đoạn hội thoại tương tự, ví dụ:

A: Students cheat in exams. What do you think we should do to solve this problem?

B: I think we school ask the school headmaster enforce strict school regulations.

C: We should reduce the number of students in a class.

Task 3. Work in groups. Think of three or four problems your class is experiencing. Talk about … . (Làm việc nhóm. Hãy suy nghĩ về ba hoặc bốn vấn đề mà lớp bạn đang trải qua. Thảo luận về chúng và đưa ra giải pháp. Bạn có thể sử dụng những gợi ý dưới đây.)

– Lớp học quy mô lớn (Hơn 50 học sinh trong lớp)

– Thiếu bàn (3 học sinh mỗi bàn)

– Nóng vào mùa hè (không có quạt điện)

– Lạnh và tối trong mùa đông (cửa sổ bị hỏng, không có đèn)

Gợi ý:

A: The main problem of our class is oversized. There are over 50 students in our class. What should we do to solve this problem?

B: I think the school should recruit more teachers and open new classes.

C: Another problem is that there is a shortage of desks. Three students have to sit on a desk. What should we do?

A: We should buy more desks or if there are new classes, the current number of desk should be provided adequately.

C. Listening

 (Trang 60-61 SGK Tiếng Anh 11)

Before you listen (Trước khi bạn nghe)

– Work in pairs. Ask and answer the questions. (Làm việc theo cặp. Hỏi và trả lời các câu hỏi.)

1. Have you ever done a survey? (Bạn đã từng thực hiện một cuộc khảo sát nào chưa?)

=> No, I haven’t.

2. Do you know where Perth is? (Bạn có biết thành phố Perth ở đâu không?)

=> Yes. Perth is the capital and largest city of the Australian state of Western Australia.

=> No. I don’t know.

– Listen and repeat.

effective: có hiệu quả maturity: sự trưởng thành
weaknesses: tình trạng yếu đuối performance: cuộc biểu diễn
self-respect: sự tự trọng academic: (thuộc) học viện, đại học

While you listen (Trong khi bạn nghe)

Bài nghe:

Task 1. Listen and choose the best option to complete the following sentences. (Nghe và chọn đáp án tốt nhất để hoàn thành câu sau.)

Gợi ý:

1. D 2. B 3. B 4. B

Task 2. Listen again and answer the questions. (Nghe lại và trả lời các câu hỏi.)

Bài nghe:

1. Where did the survey take place? (Cuộc khảo sát đã được thực hiện ở đâu?)

=> It took place in Perth.

2. What percentage of the students felt mutual respect was essential for effective learning to take place? (Có bao nhiêu phần trăm học sinh nghĩ rằng sự tôn trọng lẫn nhau là cần thiết cho việc học tập có hiệu quả?)

=> 80 percent of the students.

3. What did the older students feel? (Các sinh viên khác nghĩ gì?)

=> They felt that they should be allowed to give some input into school decision making.

Nội dung bài nghe:

In an informal survey carried out in Perth, western of Australia, students were asked to give their views on what makes an effective school. 80 per cent of the students felt that mutual respect in the classroom was essential learning to take place. This implied that students should be treated as individuals with both their strengths and their weaknesses. 60 per cent of the students felt they should be encouraged to set realistic goals for their learning, and to have positive attitudes towards themselves and others.

About 55 per cent of the students expected their teachers to be motivated and interested in what they were doing: this would then reflect in their performance of the students. Nearly all the students believed that learning should be centered on important life skills such as communication, building self-respect and self- confidence, the ability to learn from failure, and time management, suited to the maturity of the students concerned.

One hundred per cent of the students felt that the social side of school was as important as academic activities. The older students felt that they should be allowed to give some input school decision making a direct effect on students.

Hướng dẫn dịch:

Trong một khảo sát không trang trọng gần đây được tiến hành ở Perth, miền tây của Úc, học sinh được yêu cầu đưa ra quan điểm về điều gì làm nên một ngôi trường hiệu quả. 80% học sinh cảm thấy rằng sự tôn trọng lẫn nhau trong lớp học là cần thiết. Điều này ám chỉ rằng học sinh nên được đối xử như những cá nhân với cả ưu và khuyết điểm. 60% học sinh cảm thấy rằng nên được khuyến khích đề ra mục tiêu thiết thực cho việc học, và phải có thái độ tích cực hướng đến chính bản thân mình và người khác.

Khoảng 55% học sinh hi vọng giáo viên họ sẽ tạo động lực và quan tâm đến việc họ đang làm: điều này sau đó sẽ phản ảnh ở kết quả học tập của học sinh. Gần như tất cả học sinh tin rằng việc học nên tập trung vào những kỹ năng sống quan trọng chẳng hạn như giao tiếp, tự trọng và tự tin, khả năng học từ thất bại, và quản lý thời gian, phù hợp với sự trưởng thành của học sinh.

100% học sinh cảm thấy rằng lĩnh vực xã hội của giáo dục cũng quan trọng như lĩnh vực học thuật. Những học sinh lớn hơn cảm thấy chúng nên được phép đưa ra quyết định vào học trường nào hiệu quả cho chúng.

After you listen (Sau khi bạn nghe)

Work in groups. Discuss the question: Which do you think is more essential for better learning – good teachers or good textbooks? (Làm việc nhóm. Thảo luận câu hỏi: Theo bạn thì đâu là điều kiện cho việc học tốt hơn: giáo viên giỏi hay sách giáo khoa tốt?)

Bài nghe:

Gợi ý:

A: Which do you think is more essential for better learning – good teachers or good textbooks?

B: Textbooks are essential teaching and learning materials in any programme and syllabus. Having good textbooks is very important. Good textbooks provide students with adequate knowledge, skills and practice. Good textbooks also guide students how to learn and help them study effectively on their own.

C: However, having good teachers may be more important than having good textbooks because a good teacher can turn a poor quality textbook into an interesting one. In fact, a good teacher can even replace the textbook, motivate students to learn, and train them to use self-studying skills. Besides that, the teachers must take responsibilities for the students’ learning.

D. Writing 

(Trang 61-62 SGK Tiếng Anh 11)

Task 1. Choose a suitable word from the box to fill … . (Chọn một từ thích hợp trong khung để điền vào mỗi chỗ trống của đoạn văn sau.)

Gợi ý:

1. varied 2. rise 3. declined
4. different 5. went up 6. dramatically

Task 2. Writing a paragraph of about 100 words describing the information in the table below. (Viết một đoạn văn khoảng 100 từ mô tả thông tin trong bảng dưới đây.)

Gợi ý:

The table describes the trends of the literacy rates in Sunshine country from 1998 to 2007. As can be seen from the table, they varied considerably during this period. The literacy rate of Lowlands and Midlands increased whereas that of Highlands decreased. From 1998 to 2004, the literacy rate of Lowlands rose slightly, and then it increased dramatically from 2004 to 2007. In Midlands, there was a steady increase in the number of literate people. In contrast, in Highlands the number of literate people decreased sharply. In conclusion, This data may help the researcher or planner make suitable plant for educational development in each area of the country.

E. Language Focus

 (Trang 63-64-65 SGK Tiếng Anh 11)

Grammar

Exercise 1. Complete the second sentence so that it has a similar meaning to the first one, using the words given. (Hoàn thành câu thứ hai để nó có cùng nghĩa với câu đầu, sử dụng các từ đã cho.)

Gợi ý:

1. They promised to come back again.

2. The lifeguard advised US not to swim too far from the shore.

3. John asked Peter to close the window.

4. The teacher encouraged Eric to join the football team.

5. John promised to give it to him the next day.

6. My mum wanted Lan to become a doctor.

7. My sister reminded me to lock the door before going to school.

8. His boss advised him to go home and rest for a while.

Task 2. Write the following sentences in reported speech, using the right form of the words given in the brackets. (Viết các câu sau ở thể tường thuật, sử dụng dạng đúng của các từ đã cho trong ngoặc.)

1. advise

→ He advised me not to drink too much beer.

2. invite

→ She invited me to come and see her whenever I wanted.

3. want

→ Phuong wanted me not to smoke in his car.

4. tell

→ He told Sue to give him her phone number.

5. remind

→ He reminded me to give the book back to Joe.

6. promised

→ He promised not to do it again.

7. agree

→ He agreed to wait for me.

8. ask

→ Tuan asked her to lend him some money.

 

Xem thêm

  • Chuyên trang ôn thi THPT Quốc gia miễn phí cho học sinh.
  • Soạn bài và giải bài tập lớp 10, 11, 12.
  • Bài học, tài liệu chuẩn cấu trúc và miễn phí theo Bộ giáo dục.
  • Hoạt động với mục đích phi lợi nhuận,…
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Các nhà cung cấp nổi bật

Danh sách mã khuyến mại

Trên trang
Trên trang
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x